Sunday, December 19, 2010

'utk si CHEWI'

CHEWI..

tau x chewi tu ape? nope.. bkn chewing gum, malah xde kaitan sket pon ngn makanan..
klu org utara especially kedah tau la what 'chewi' stand for.. 
chewi ni klu org kedah kata mcm menunjuk la lebey kurang. 
contoh ayat cmni: chewi tol la si A ada keta baru.. asek dok keja nk basoh keta ja..
kira lebey kurang cmtu la.. klu kita ade bnda baru mesti kita kadang2 syg2 nk guna. 
contoh la masa skolah dulu ayah belikan kaler luna y ade 24warna tu, kita mesti la syg2 nk guna. nk asah pensel kaler tu pon syg berkira, apetah lg nk share ngn kawan2.. tu kira chewi la tu.. huhu..
tu la mksud chewi y sebena2 nya..


tp chewi y aku sedang perkatakan ni version laen sket.. adaptasi mmg dr loghat utara tp aku start memperaktikannya smasa aku praktikal kt Aussie dulu. aku rs aku y start dulu sebut chewi ni sbb aku penah dgr ade klasmate aku sebut chewi ni. by that time (ms aku start guna time kt aussie dulu), aku tau mksud chewi y sebena (ekot loghat dan pemahaman org utara) tp x tau nape mulut aku ni suka sgt sebut perkataan chewi ni utk byk situasi y xde kaitan dgn mksud chewi y sebenar..
smua bnda y kwn2 aku buat terutamanya bila amek gmba, aku mesti kata.. 'chewi la tu amek2 gmba..' bkn tu aje, kalau kwn2 aku beli barang2 y best2 utk bwk blk m'sia as souvenir pon aku ckp diorg chewi.. kalau kitorg rs kagum ngn ape2 y best kt aussie tu pon aku kata chewi. pokoknya, spanjang 2 bulan praktikal kt aussie tu, chewi tu x penah lekang dr mulut becok aku  ni.. smpai kan semua, 9 org y ekot sama praktikal tu pon da pndai guna perkataan chewi tu ekot maksud dan pemahaman aku y baru.. y aku x thn, dlm 9 org y sama2 prktikal ngn aku tu, 3org drpdnya adalah org utara y da sedia mklum mksud chewi tu tp diorg ekot gak maksud chewi aku. aku suka sgt perkataan chewi tu smpai kadang2 amek gmba, kitorg x say 'cheese' tp kitorg say 'chewi'.. ~hmmm.. how i miss those times..

hahaha.. kalau pk2 balik, aku ni y mereng slh guna bahasa even tu buka bahasa melayu, cuma loghat. tp nasib baek cuma 10 0rg termasuk aku y da salah gunakan perkataan chewi tu sbb chewi versi aussie aku tu hanya aku gunakan time praktikal dan aku gunakan dgn kwn2 y sama2 praktikal kat aussie dulu. disebabkan aku adelah pelopor salah guna perkataan chewi tu, maka aku digelar si chewi di kalangan kwn2 praktikal.


aku nk share antara moment2 chewi aku dan kwn2 aku time praktikal dulu..





moment chewi ni was cptured kt entrance UniSA (university of south australia) ni antara pic chewi y terawal la sbb kitorng smpai aussie 23may, pic ni was cptured on 25may. mmg bau malaysia x ilang lagi la dr badan masing2.. ni 1st day kitorg kt cmpus mawson lakes. UniSA ni ade byk cmpus tp semua tu dlm adelaide lg la.. di sebabkan kitorg kena attached ngn faculty environment, so kitorg byk abeskan masa utk siapkan research kt cmpus mawson lakes n cmpus city east. pic ni was taken time kitorg nk blk umah lps solat isyak. di sebabkan winter, mlm jd awal. time ni baru kol 7 lebey, tp da masok isyak dah pon. naseb baek subuh stil kol 5 lebey cm kt msia, klu subuh kol 3, 4 pg, mmg liat la nk bgn subuh.. huhu~





pic ni mmg nmpk sgt la chewi. da la bgmba ngn minah aussie, siap tayang bndera australia lg! hehehe.. actually ari bila gmba ni diambil, semua kitorg mmg chewi mengikut mkna sebena. menunjuk2 bnda baru y konon2 best.. tp bg aku bkn konon2 best tp super duper best kot! huhu.. that day, kitorg attended small welcoming party. party kecik2 aje.. ade la dlm 20 lebey students y ade tmasok beberapa org students msia y study kt situ. xde wat ape sgt pon, cuma berkenalan ngn diorg, mkn2 n kitorg dpt souvenir from uniSA (dpt beg uniSA n beberapa brg laen y ade cop uniSA) 
y chewi sebena2 chewi nya ari pic ni diambil ialah kitorg dpt student card sama mcm student2 uniSA y laen. kitorg g amek gmba kt matrik, kitorg dpt ape y student2 laen dpt masa enrolled kt uniSA ni, kitorg ade acc email uni, kitorg ade acc utk surfing internet, kitorg dpt mcm2! best sgt time ni.. masing2 chewi nk tunjuk student card masing2. mmg mcm budak2 time tu.. senyum spanjang ari.. ape y wat kitorg rs heaven sgt dpt student card ni sbb student card ni sgt2 mbntu. ngn student card, kitorg leh dpt tmbang bas, tren n tram murah. student card gak di gunakan utk pinjam buku kt library. student card gak la y boleh wat kitorg bkk pintu automatik bila nk blk mlm. student card gak leh jd lifesaver klu kena thn ngn pak polisi sbb x bwk pasport time kua jln2. so, no wonder la kan klu kitorg sgt chewi ngn student card masing2.. hehe~





time ni kt dlm tren on da way nk g tgok footy a.k.a football. footy ni mmg sgt feymes la kt aussie. kira sama feymes la ngn soccer. pic ni chewi sbb ni 1st time n ni je lah kitorg dpt naek tren masa kt aussie. slalunya kitorg g mana2 naek bas n tram je sbb jarak x jauh sgt dr 1 tmpt ke 1 tempat. disebabkan tempat y kitorg nk g ni agak jauh, so kitorg merasa la naek tren. ala, sebenanya x yah chewi pon xpe sbb tren sama je mcm tren y ade kt msia. tp kitorg ttp gak chewi sbb tren ni xde kt msia. comel kan krusi tren ni kotak2.. ~hahaaha..





ni kt dlm salah satu lecture hall kt uniSA. slalunya kitorg join lecture n tutorial kt klas2 biasa je tp sbb ni klas dr.ian, lecture y agak 'besar' namanya kt uni ni, so ianya di adakan di lecture hall y sama 'besar' ngn kedudukan lecturernya. huhu.. 
tgokla muka2 chewi sekalian tu.. padahal time dr.ian tu bg lecture, merah2 masing2 mata thn ngntok. tp bila dr.ian kata 'that's all, dismiss', semua mata cerah! ngntok gila time lecture, da la x paham sgt ape y dr.ian tu mbebel2 kt depan. klas geology kot! y aku paham dia ceta pasal batu2 asli y ade kt sekitar australia. tu pon sbb dia tunjuk gmba. klu dia x tunjuk gmba, mmg spatah haram aku x paham sbb awal2 lg aku da standby mp3 kt tinga. bila rs setan da mula begayut kt mata, aku on trus mp3. tu la rhsia aku x pnh ngntok time klas. x kira la kt aussie ke kt msia. kantoi sudah.. ~huhu...





chewi sgt time ni. hahahah.. dpt fed kangaroo ngn tgn snirik kot! mmg sgt2 unforgettable.. time ni kt cleland wildlife park. best sgt sbb kt msia of kos la xde kangaroo jinak cmni. klu ade pon kt zoo, kangaroo y di kurung n kita just leh tgok n amik gmba dr jauh je.. kt park ni, ade nyk jenis kangaroo. ade y bulu coklat, bulu kelabu, bulu putih n semua jinak n kita leh fed diorg. mula2 takot gak klu2 kena tinju ngn kangaroo2 ni, tp bila tgok diorg snirik y dtg kt kita mntak mknn, rs mcm bg mkn kucing je.. siap boleh peluk2 lg.. puas ati sgt dpt tgok snirik dgn jarak dekat joey dlm kantong kangaroo. comel! (^_^)





byk lagi gmba2 chewi y kitorg da amik. bila combined semua pic y kitorg da amik spajang praktikal, ade la nk dkt 20G. mana x chewi klu kamera x lps dr tgn. huhu.. 
tp aku rs x over kot kitorg berkelakuan chewi sebegitu sbb prktikal y kitorg g ni once in the lifetime! yes, of kos sape2 pon leh g aussie tp x semua org dpt pluang g aussie tnpa mengeluarkan 1 sen pon malah siap diberi dwet blnja.. heaven sgt! huhu..




rindu adelaide.
 rindu kwn2 prkatikal.
 insyaAllah, kalau ade rezeki 'kita'org nk g aussie lg.. =)

2 comments: