Tuesday, December 28, 2010

problem y aku ade

semua org ade masalah..
masalah mmg slalu ade..
problem btol klu ade masalah ni..


masalah aku skang, masalah kesihatan selain masalah kerja (jgn slh anggap, ni masalah x dpt2 kerja), masalah line internet cam siput lately smpai aku ssh nk maen game, masalah family sket dan utk semua masalah tu, adalah sgt bermasalah utk mengatasi masalah2 tu. hahha.. ~aku da start merapu..


sejak 2 menjak ni aku rs semacam je la.. rs kurang semangat, kurang passion. rs letih, lesu aje.. nk kata aku byk wat keja, ampun la sbb aku rs aku tergolong dlm kumpulan anak dara mls. hmmm.. sbb perasaan semacam ni la y wat aku rs plain n kosong je.. suram~


td aku teman ayah aku g klinik. sbb ayah aku g klinik panel tmpat keja beliau, aku amik kesempatan utk check up skali. da alang2 free kan.. bila doc tny 'ape masalah?' aku laju2 ceta ape masalah aku..


aku: doc, sy ssh nk tdo mlm. bila sy nk tdo je, sy start 'weezing'..
doc: ade batuk2 x?
aku: ade.. batok y bunyi cm kuda tu la..
doc: ok, xpe, nnt sy bg ubat, awak mkn sblm tdo. ubt y sy bg tu, bila mkn, heart beat awak jd laju sket, n then tgn awak ade sket mengeletar. awk jgn isau, tu just EFEK ubt y sy bg.



ni la masalah aku skang.. da nk sebulan aku cmni. ssh nk tdo sbb weezing.. weezing ni bila kita bernafas ade bunyi dr paru2. isau gak aku sbb tiap2 mlm kot asma dtg melawat aku. 


doc kata asma ade y kena bila bgn tdo, ade y kena sblm tdo. ade gak y kena bila ade situasi tertentu. so, utk aku skang ni, asma aku da level up dr kena jarang2 kpd kena setiap mlm. ni la MASALAH aku skang. 


penyakit asma ni kadang2 aku seram gak.. takot tbe2 kang trus je x bernafas lg. takotnyaa!! aku x cukup amalan lg utk di bawa ke sana. wuuu... takot!!


sebelom mggu lepas, aku x la isau sgt ngn asma ni, tp rabu last week paklong aku call, dia ckp menantu dia meninggal sbb asma. 'menantu' ye, bkn besan ke biras ke.. sila pikap cpt sket. time2 tu gak aku y mengeletar. terkejut pon iye, takot sbb aku pon ade asma, tu sbb utama. slama ni aku wat x tau je bila org kata asma ni bahaya gak tp sejak call dr paklong tu, dunia aku makin suram..


aku xde masalah pon klu kena mkn ubat. tp aku berMASALAH nk menghadap efek2 ubat y aku mkn tu. mkn ubat ni bkn bgos sgt pon. mesti ade side efek punya.. cayalah! sket masa lg, buah pinggang lak osak. tu semua efek ubat la tu.. uwaa.. aku rs da cm umo 70,80 thn lak bila kena mkn ubat sebelom tdo. td sebelom telan ubat, 8juta kali aku pk, nk ke x nk ke.. tp sbb aku da agak x thn tiap2 mlm ssh nk tdo, aku tolak tepi 'xnk' tu.. so, skang ni aku menaip ngn tgn mengeletar la ni. ~aduhai..



masalah kesihatan adelah sgt big problem. sbb masalah kesihatan ni boleh merebak kpd masalah2 laen juga. contohnya, bila kita saket, emosi kita cpt terganggu. bila cpt ternganngu, mula la cpt nk hangen, nk dingin n nk bwk diri la hape semua tu. klu org sekeliling paham xpe, tp ssh klu org sekeliling x paham n tu la y menyebabkan kpd problem2 laen.. lucky me sbb org sekeliling aku paham. 


skang ni aku kena menyusun strategi utk menghadapi dan menyelesaikan masalah2 aku tu. strategi paling utama, lebey mendekatkan diri pada NYA. bak kata org tua2, sediakan payung sebelom hujan. =D sama2 la kita jg kesihatan dan mendoakan kesihatan kita n org2 y kita syg. semoga semua org akan selalu sehat. aminn...

1 comment:

  1. amin.. aku pun gtu gak.
    mlm2 nak telan ubat x.
    xbes la makan ubat.

    ReplyDelete